Dochádzanie zimných pneu v lete? Kúpte si radšej letné pneumatiky!

„Dochádzanie“ zimných pneumatík počas jarných a letných mesiacov je jedným z mnohých vodičských folklórov. Alebo prečo zbytočne utrácať za nové letné pneumatiky, keď si ešte nejaký čas vystačíte so zimným obutím, ktoré nasledujúcu sezónu nehodláte používať? České zákony hrajú vodičom do kariet – min. hĺbka dezénu zimných pneu je 4 mm, letných 1,6 mm. Ponúka sa však otázka, či je jazdenie na zimných pneumatikách bezpečné…

Medzi letnými a zimnými pneumatikami panujú tieto rozdiely:

  • zloženie gumovej zmesi
  • konštrukcia a dizajn behúňa

Letná a zimná gumová zmes

Z logiky veci vyplýva, že zimné pneu disponujú takou zmesou, ktorá zaručuje ideálne vlastnosti v rozmedzí nízkych teplôt (-15 ° C až +7 ° C). Do slovenskej zimy sú ako stvorené.

Zmes, z ktorej sa vyrábajú letné pneumatiky, si udržuje optimálne vlastnosti v teplotách od +15 °C až +45 °C. Je teda jasné, že sa v lete nemožno na zimnú zmes stopercentne spoľahnúť.

Letný a zimný behúň

Letné pneumatiky majú behúň pre suchú a mokrú vozovku. Je tu priestor pre technológie odvádzajúce vodu. Na rozdiel od ziných pneu musí letné obutie zaistiť bezpečnú jazdu pri vyšších rýchlostiach na rovinke aj v zákrutách.

Behúne zimných pneumatík obsahujú viacero samostatných blokov prerezaných hustou sieťou lamiel. Tie majú svoj význam pre záber na snehu. Obvodové drážky pre odvod vody tu nie sú zastúpené v takom hojnom počte – niektoré zimné pneu s nadpriemernými záberovými vlastnosťami dokonca obvodové drážky nemajú vôbec. Prečo by mali, keď sú navrhnuté s ohľadom na bezpečnú jazdu na suchu, snehu, ľade a mokrom povrchu – ale pri nízkych teplotách.

Čo sa stane, keď jazdíte na zimných pneumatikách vo vyšších teplotách?
Akonáhle dôjde k zahriatiu zimnej zmesi, zmení svoje vlastnosti a začne sa správať nepredvídateľne. Nasledujúce výsledky testov Autoklubu SR hovoria za všetko:

  • brzdná dráha je na mokrom povrchu dlhšia o 45 %, na suchu o 10 %
  • odolnosti proti pozdĺžnemu akvaplaningu je o 20 % nižšia
  • priľnavosť v zákrutách je nižšia o 12 %
  • behúň sa opotrebováva o 20 % rýchlejšie

Za zmienku však stojí aj zhoršená stabilita vo vyšších rýchlostiach (predovšetkým v zákrutách), zvýšený valivý odpor (vyššia spotreba) a vyššia hlučnosť.

Experti sa zhodujú na tom, že dochádzanie zimných pneumatík nie je bezpečné. Pokiaľ sa napriek tomu vydáte cestou úspory, nezabudnite, musíte znížiť rýchlosť jazdy, brzdiť s väčším predstihom, viac predvídať a dávať si väčší pozor pri nájazde do zákrut (kvôli riziku nedotáčavého šmyku).

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.