Kvalitné pneumatiky zaistia lepšiu brzdnú dráhu

Častou príčinou dopravných nehôd a jedným z typických nešvárov českých vodičov je nedodržiavanie dostatočnej vzdialenosti. Aj z tohto dôvodu ide vtipná samolepka s hláškou „Nelep sa na mňa, nie som tvoja stará“ na dračku. Ako sa ale k nedodržiavaniu vzdialenosti stavia naša legislatíva? Nie je určenie optimálneho odstupu nemožné? Na všetky otázky sa pokúsime odpovedať v nasledujúcich riadkoch.

Zažívame to všetci – so železnou pravidelnosťou sa za nami vyrúti vodič, ktorý sa nemôže vynadívať na náš zadok. Respektíve na zadnú časť vozidla, a to pekne zblízka. Veľa týchto netrpezlivcov potom nestačí dobrzdiť a nešťastie je na svete. Podľa pravidiel cestnej premávky však musí „vodič vozidla idúci za iným vozidlom ponechať za ním dostatočnú vzdialenosť, aby sa mohol vyhnúť zrážke v prípade náhleho zníženia rýchlosti alebo náhleho zastavenia vozidla, ktoré jede pred ním“.

To v praxi znamená, že by si mal každý vodič sám stanoviť bezpečnú vzdialenosť podľa momentálnej situácie. Medzi faktory, ktoré majú vplyv na brzdnú dráhu, patrí rýchlosť vozidla, stav vozovky a stav bŕzd. A samozrejme aj aktuálne počasie a kvalita obutia. Vďaka spoľahlivým pneumatikám môžete z nebezpečnej situácie vykorčuľovať bez úhony. Nezabudnite preto pozorne sledovať stav pneumatík – teda hĺbku dezénu a nahustenia!

Zákon teda neudáva presnú vzdialenosť medzi dvoma za sebou idúcimi vozidlami, tak ako ju správne určiť? Podľa dopravných expertov je optimálna taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Pri rýchlosti 50 km/h ide o 28 metrov, pri jazde rýchlosťou 90 km/h ide o 50 metrov a pri rýchlosti 130 km/h o 72 metrov.

Rozostupy majú aj ďalšiu výhodu – prispievajú k plynulej prevádzke v kolónach a významne znižujú riziko vážnej nehody na diaľniciach, kde sa vozidlá bežne pohybujú vo veľmi vysokých rýchlostiach.

Ako to chodí v zahraničí?

Nedodržiavanie dostatočného odstupu sa samozrejme týka aj vodičov v zahraničí. A zatiaľ čo u nás policajti bezradne krčia ramenami, pretože kontrola vzdialenosti, ktorú presne nedefinuje zákon, nie je tak úplne jednoduchá, v Nemecku sú policajti dôslední. Dodržiavanie odstupov kontrolujú pomocou kamier a vodiča prísne pokutujú.

Na Slovensku av Rakúsku sa vodiči riadia podľa špeciálnych značiek, vo Francúzsku majú pri krajnici prerušované čiary, ktoré taktiež slúžia pre lepšiu orientáciu a jednoduchšie dodržiavanie vzdialenosti.

Zhrnuté a podčiarknuté, podceňovať bezpečnostnú vzdialenosť sa nevypláca ako u nás, tak v zahraničí. Ak však budete dodržiavať pravidlo dvoch sekúnd a nepodceníte kvalitu pneumatík, stanete sa príkladom pre ostatných vodičov. A kto vie – možno pomôže aj v úvode spomínaná samolepka. Dajte ostatným účastníkom prevádzky najavo, že nalepením sa na váš „zadok“ nedosiahnu to, aby ste prekročili povolený limit.

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.